4. Prezentace nemovitosti

V minulém díle jsme si řekli, jak to udělat, abychom zkrátili čas prodeje a navýšili cenu prodávané nemovitosti, a nyní si řekneme, jak to udělat, aby zrovna ta naše nemovitost zaujala co nejvíc kupujících.

První věcí, která každého zaujme je vizuální část inzerce a proto je také nejdůležitější a bohužel, také nejpodceňovanější. Při aplikaci jen pár základních pravidel to však můžete zvládnout sami a vaše nemovitost pak bude vyčnívat v moři průměru. Můžeme využít jednak fotografickou prezentaci a jednak video. Jako optimální se jeví kombinaci obojího. Video bude mít větší odezvu, přeci jen pohybující se obrázek více zaujme a navíc se nemusí nikam klikat. Bohužel natočit, sestříhat a ozvučit video, není až tak jednoduché, ale pokud máte s natáčením nějakou zkušenost tak směle do toho! Mnohem častější je prezentace pomocí fotografií. Na začátek je dobré ujasnit si, co a jak budeme chtít prezentovat. Kuchyně a koupelna jsou základ, který by se na fotografiích měl objevit. Dále je dobré soustředit se na věci, které vaši nemovitost v očích kupujícího vyzvednou. Máte třeba hezký výhled, balkón, necháváte v bytě myčku s pračkou, nebo v chodbě je praktická dlažba a vestavěná skříň? Tak to ukažte.

Nyní máme tedy vybráno co budeme fotit, a teď jak na to. Uklizeno a vymalováno již máme, takže teď si jen počkat na pěkný slunný den. Světlo je totiž základ. I přesto, že vám do bytu při focení svítí sluníčko, tak si rozsviťte. Jednak změkčíte stíny a jednak získáte teplý odstín. Pokud fotíte místnost nestůjte uprostřed ní, ale jděte k jedné straně místnosti. Místnost se tím bude jevit prostornější. Pokud fotíte něco menšího než jste vy, například kuchyňskou linku, tak si trošku přidřepněte. Zkoušejte různé úhly a raději toho nafoťte víc, ať máte z čeho vybírat. Co se týče techniky jakou fotit, tak optimální je samozřejmě zrcadlovka s širokoúhlým objektivem (objektiv, který toho ukáže víc), ale i mobilem se dají udělat obstojné fotky a navíc se dají alespoň v základu upravit.

 

Perfektní fotky a možná i video máme. Kupujícího jsme zaujali a on nyní bude chtít víc informací. Od toho je zde text u inzerátu a dále technický popis. Technický popis je jednoduchý. Pokud v nemovitosti bydlíte, tak většinu informací budete vědět, a to, co nevíte, byste měli zjistit z prohlášení vlastníka, nyní po změně zákona jen prohlášení. Pokud prohlášení nevlastníte, navštivte předsedu vašeho SVJ určitě vám ho rád poskytne. Text u inzerátu nebo také popisek je už trošku složitější. Ale pokud vám slohové práce šly aspoň trošku dobře, tak to bude hračka! Základní pravidlo je, stejně jako u fotografií ukázat, v tomto případě popsat nemovitost z pohledu jejích předností. Pokud to máte na zastávku autobusu kousek, tak to tam napište, pokud vám do bytu jde celý den sluníčko, tak to tam dejte taky. Asi si rozumíme. Při psaní popisku ale určitě přijdete i na věci, které by se pozitivními až tak nazvat nedaly. Optimální je sepsat si je, a při prohlídce na ně poukázat, ale s tím, že je obrátíte v pozitivum. Byt je ve třetím patře bez výtahu? Ta úžasná příležitost každý den udělat něco pro své zdraví!

 

Popisek máme taky a konečně všem můžeme ukázat tu naši skvělou nemovitost. No skoro. Prodávající musí od 1. 1. 2013 zajistit PENB tedy Průkaz energetické náročnosti budovy, na základě zákona č. 406/2000 Sb.  vždy, když bude pronajímat anebo prodávat byt či dům. V našem případě, kdy prodáváme byt, tak na ten se PENB nevyhotovuje, ale vyhotovuje se na celý dům. Dobrá zpráva je, že ho nemusíte vyhotovovat vy, ale stačí si o něj zase požádat předsedu SVJ. Ten vám ho ochotně poskytne. Zjištěnou energetickou třídu uveďte v inzerci a získaný průkaz si schovejte, budete ho potřebovat před podpisem kupní smlouvy. Pokud byste průkaz nesehnali, předseda je na dovolené a nikdo se mu tam nechce hrabat, uveďte do inzerce písmeno G, tedy nejhorší třídu. Tím jste splnili zákonnou povinnost, ale předání průkazu se nevyhnete. Pouze pokud i na písemnou výzvu by vám SVJ nechtělo průkaz vydat, můžete ho nahradit vyúčtováním energií za poslední tři roky.

 

Vše máme tedy již připravené a nyní můžeme nemovitost ukázat světu. Jako optimální se dnes jeví internet. Sociální sítě, kde požádáte o šíření své známé a kamarády, a placené nebo neplacené servery. Hlavní rozdíl mezi těmito dvěma skupinami serverů je návštěvnost, a tím i nalezení vašeho inzerátu. Ty placené jsou drahé jako např. Sreality cca 90Kč/den, ale vyplatí se to. Chcete přece, aby váš byt viděl každý kupující, který by mohl mít zájem. Můžete využít i servery typu bezrealitky. Ne kvůli desítkám serverů, na které vaši nemovitost umístí, to jsou ty neplacené verze, kam nikdo nechodí, ale umístí je i u sebe, a díky reklamě, kterou vynakládají se aspoň na jejich server někdo dostane. Zkusit můžete i písemná periodika. Určitá skupina lidí pořád tyto inzertní noviny čtou, byť prim hraje internet.

 

Nyní tedy máme řádně odprezentovanou nemovitost a v příštím díle si řekneme, jak zvládnout prohlídku nemovitosti na jedničku.

 

Tip z k zapamatování

 

Pokud chci zaujmout co nejvíc kupujících, nesmím podcenit prezentaci.