3. Příprava nemovitosti k prodeji

V minulém dílu jsme si řekli jak si určit cenu, kde získám data, proč a kdy je důležité cenu stanovit a co se stane, když si odhadnete cenu nesprávně v závislosti na fázi trhu.  Nyní si řekneme, jak to udělat, aby se nemovitost prodávala rychleji a za víc, než konkurenční nemovitosti.

Asi si řeknete, jaké konkurenční nemovitosti? To jsou nemovitosti, které zjednodušeně řečeno, jsou podobné jako ta vaše. Mají podobnou velikost, vybavení, lokalitu… a lákají podobné kupce. V našem případě to je byt 2+1 u centra.

Bohužel náš byt nebude v nabídce sám, což jsme už zjistili při stanovení tržní ceny v minulém díle seriálu. Nj, ale proč by si měl tedy kupující vybrat zrovna náš byt? A zde právě nastupuje příprava nemovitosti, která váš byt postrčí před ty ostatní, tak aby zaujal kupujícího a řekl mu: ano tohle je ta nemovitost co hledám, tady se mi líbí.

Příprava, home staging, či jak tomu chceme říkat, spočívá v přípravě nemovitosti tak, aby splnila výše uvedené, tedy řekla kupci, že tady ten byt je ten pravý. Při stanovení tržní ceny jste porovnávali váš byt s jinými byty a jistě jste si všimli, že při prohlížení inzerátů (prohlížení fotek) na vás každý byt působí jinak. Pokud tam byly poházené věci, dřez přetékal špinavým nádobím a koupelna byl jeden velký koš na špinavé prádlo, tak vás asi úplně k návštěvě, nebo dokonce ke koupi nelákal. Naopak, pokud byt byl uklizen s menším množstvím věcí, nebo dokonce skoro s žádnými věcmi, působil na vás úplně opačně. Nejlépe je si to ukázat. Na fotce níže vidíte původní stav a pak po úklidu (a po vymalování) a sami si řekněte, kam byste raději šli na prohlídku.

První věcí tedy je říct si, že se stejně budete stěhovat – přeci byt prodávám a přebytečné věci již zabalit do krabic a ty dát například do sklepa, nebo na půdu. Pak se znova kriticky na byt podívat a zabalit a odnést další věci a další až skoro nic nezbude. Optimální je docílit hotelového efektu. Tedy mít prázdné police i jiné odkládací prostory, aby lákali potenciálního kupujícího dát si tam své věci. Byť máte určitě krásné dekorace a ty krásně malované hrníčky jsou přece po babičce a ty fotky co nám visí na stěně, tak na těm nám to obzvlášť sluší. Vše dát pryč. Vy máte s těmito věcmi spojené emoce a vzpomínky a pomáhají vytvářet váš domov. Důležité slovo zde, je to váš. Kupující má svoje věci ke kterým má citové pouto a na těch policích a stěnách by si je měl představit. Pokud bude, ale plno, tak se žádná představa konat nebude. Pokud nemáte místo kam věci dát (což je častý problém) je dobré věci uklidit alespoň na focení (ke kterému se dostaneme v příštím díle), aby si kupující udělal první dojem.

Uklizeno (odstěhováno) tedy máme a co bychom mohli udělat dál. Byt již vypadá lépe, je takový vzdušný a najednou je zde docela dost místa. Další věcí, která nestojí příliš mnoho, ale udělá obrovský efekt je vymalovat. Není nad krásně bílé stěny, které udělají byt světlejší a dokonce i prostornější a ta vůně!  Určitě nezkoušejte nějaké barevné odstíny. Každý z nás má své vlastní preference barev a byť ta krásně zelenkavá nádherně ladí s kuchyňskou linkou, kupující vaše nadšení nemusí a asi ani nebude sdílet.

Byt je tedy vymalován a všechny přebytečné věci jsou pryč. Stojíte u dveří, zrak vám klouže po bílých stěnách a neklopýtá po ponožkách válejících se na křesle. Naopak máte pocit, že se ten byt nějak zvětšil a že ta odhadní cena, co jste si určili minule je možná příliš malá a možná, když si ten byt teď prohlížíte, by se dala navýšit. A to je ono. Pokud ten pocit máte vy, tak kupující, co byl již na několika prohlídkách, bude mít obdobný pocit a tento byt ho bude lákat ke koupi.

No a tak teď toho kupujícího jen k vám dostat. A to bude námětem dalšího dílu našeho seriálu. Příště si tedy řekneme, jak správně odprezentovat vaši nemovitost, aby každého zaujala, jaké informace poskytnout, jaké právní náležitosti inzerát musí mít, abyste nedostali třeba pokutu a kde nemovitost nabízet, aby ji někdo vůbec našel.

 K zapamatování

Správně připravená nemovitost zkrátí čas prodeje a navýší cenu.